Formanden har ordet

 

                               

 

 

Nyhed – Klubhus

Efter mange års forsøg ser det ud til at lykkes, med et permanent klublokale og værksted. Alle detaljer er dog ikke helt på plads endnu, her i skreven stund, men der mangler kun små detaljer. Klubhuset, som er beliggende lidt uden for Århus, består af store lokaler som kan indrettes til værksted, samt lokaler til møder og arrangementer. Disse lokaler er i meget fin stand og lige til at bruge som de er.

Vi vil fremover afholde klubmøder en aften om ugen, året rundt. Derudover er planen at klubmedlemmer kan bruge værkstedet og faciliteter alle dage om ugen. 

Vi vil på årets generalforsamling informere nærmere om vores nye klubhus.

Året 2020 har på alle måder været et mærkelig år. Vi har ikke set vores venner og kammerater i den udstrækning vi har ønsket os. Året har været præget af aflysninger. Vi må håbe at det kommende år igen bliver normalt.

Jeg fik her for nylig en mail fra Orla Wadt som skriver følgende:

Jeg vil blot gøre opmærksom på at WA i navnet JOWA, står for Wadt, min far hed Arly Wadt og var med i JOWA. Han var så glad for navnet, at han brugte det igen, da han oprettede en bilbutik, Morris på Amager, JOWACO. Han sagde så, at det stod for Johnny, Orla Wadt og Compani. Min bror og jeg. Ingen af os var dog involveret i forretningen. I øvrigt har jeg altid hørt det som Johannesen og Wadt.

Jowa Cyklemotor blev fremstillet af det københavnske firma Poul Jørgensen & Co., Nansensgade 61, København. Poul Jørgensen prøvede først at afsætte JOWA motorerne gennem de sædvanlige kanaler, men grundet pres fra B.F.C. fabrikkerne ønskede ingen cykelhandler at servicere Jowa.  Jowa motoren havde mange lighedstegn med motorerne fra B.F.C. Også Jowa motoren er opbygget om en støbt aluminiumsskærm. Benzintanken er sammensvejst stålplade. Da salget herved blev forhindret valgte Poul Jørgensen & Co på grund af den manglende afsætning, at indlede et samarbejde med Stormagasinet Illum i København, om at de skulle stå for salget. Deraf også navnet ‘Illums-knallerten’. Cykelhandlerne stod stærkt og stod sammen i disse år. Det kom til at afgøre Jowa-knallertens skæbne. Udenfor cykelhandlernes salgs- og servicenetværk blev det op ad bakke, for denne tidlige danske knallert motor. Fabrikken ophørte allerede i 1951. Forinden nåede man dog, at producere ca. 2500 motorer, hvoraf nogle eksisterer endnu. Illum annoncerede Jowa monteret på en dame- eller herrecykel af mærket Swallow. Den havde et kraftigt stel og en svær stiv forgaffel. Der findes to typer transfers /tankmærker til Jowa. Den ene I rød/guld og med svunget skrift og den andet i blå/hvid med nærmest blokbogstaver. Den sidste farve skala blev brugt da Illum overtog forhandlingen.

 

Formand MVKK

Peter Fredsted

  Medlemskab

  Webshop