Kreidler Florett

Kreidler-Florett – stærk, fantastisk stærk

unavngivet

Kun 6 år efter afslutningen af anden verdenskrig står det topmoderne fabriksanlæg færdig i Kornwestheim i Tyskland, og samme år forlader efter meget grundige prøvekørsler den første 50-cc maskine fabrikken. Kreidler-Florett skabte helt nye begreber indenfor motorcykelkonstruktion. Den gjorde sig sensationelt bemærket som den første 50-cc motorcykel til terrænkørsel, landevejs- og motorbanelob og dens teknik og ide viste vejen til de i dag så populære moderne køretøjer i 50-cc klassen.

Efter 5 år med uendelige test og prøvekørsler kunne Kreidler-Florett i foråret 1956 præsentere den første motorcykel/knallert for offentligheden, og den ny konstruerede maskine bekræftede sin rigtighed.

Der blev kun anvendt de bedste materialer. Motoren der er forsynet med aluminiums cylinder med hårdforkromet cylindervæg, krumtappen lejer bliver til stadighed testet under racerløbsbetingelser. Plejlstang og stempelpind har en diameter på hele 14 mm og er er med den kraftigste stempelpind på alle 50-cc motorer. Alle materialer i motoren er af fineste kvalitet og med en finish som kan måle sig med de allerbedste, endvidere er alle delene under stadig test fra de mange motorløb der har gjort Kreidler-Florett til verdens hurtigste 50-cc maskine.

 

Det var ikke kun motoren der var af allerhøjeste kvalitet. Dobbeltrørsstøddæmpere som ellers kun bliver brugt team sportsmaskiner var standard fra 1957, også forhjulssvinggaflen var i topklasse båden funktionsmæssig og finish, den var eksempelvis udformet i poleret aluminium med mat forkromet ben. Selve stellet der er et selvbærende formpresset stålplade stel er fremstillet efter de mest moderne fremstillingsmetoder. Det er på en gang både let og stabilt, en konstruktionsmåde, som også bliver foretrukket inden for den moderne automobil-konstruktion.

 

Med første start ved et internationalt terrænmotorlob i 50-cc klassen i 1956 starter en helt utrolig epoke for Kreidler de næste ti år, med sejre i næsten alt de stiller op i. I 1960 erobres 5 guldmedaljer foran verdens bedste. I 1964 koncentrer Kreidler sig om verdensrekordkørsler og I Paris dette år sættes 8 nye verdensrekorder over 10 km – over 100 km – over 1 time og til sidst over 6 timer. Disse verdensrekorder var endda så hurtige, at de også gjaldt for 75-cc klassen. Den ultimative verdensrekord blev sat I 1965 på verdensrekord i staten Utah i USA. Der opnår Rudolf Kunz med flyvende start over 1 km en fart på 210,63 km /t. Kreidler er dermed verdens hurtigste 50-cc motorkøretøj.

Kvaliteten var som sagt nøgleordet produktionen og det gav sig udslag i de mange kilometer en Kreidler kunne køre uden væsentlige problemer og med meget få serviceeftersyn. Vedligeholdelsen af en Kreidler er ganske enkel. Ifølge planen er f.eks. skiftning af olie først nødvendig efter 6000 km’s kørsel. Enhver Kreidler-kører, der med sin Kreidler bevisligt har kørt over 50.000 km eller 100.000 km modtager efter ansøgning herom æresnålen i sølv eller æresnålen i guld med plakette. Med disse udmærkelser udtrykkes Kreidler-fabrikkens tak og anerkendelse for fagmæssig korrekt pleje og køreteknisk kunnen. Talrige Kreidler i mange lande har modtaget disse anerkendelser.

Der er igennem årens løb kommet mange breve til fabrikken fra tilfredse Kreidler kører og jeg vil referer et enkelt fra Hr. J. Einfeld: Jeg har nu med min Kreidler-Florett Super stel-nummer 642666, motornummer 644700 allerede kørt over 50000 km uden den mindste reparation, udover skift of olie og et håndbremse-kabel. Jeg har foretaget en tur til Danmark med min maskine og aldrig været ude for motorstop af nogen art. Jeg kunne aldrig tænke mig at købe andet end en Kreidler-Florett og kan kun råde alle, der står for at anskaffe sig en motorcykel eller knallert at vælge en Kreidler, Min maskine kører ligeså stærk og stabil som den første dag.

 

I 1965 kom Kreidler-Florett til Danmark. Den blev mange unge menneskers drøm, og blev hurtigt en af de mest populære. Den blev i Danmark lanceret i to farver en grå med creme farvet tank og en tomat farvet med grå tank eller forkromet tank. De første modeller var forsynet med lille tank og stellet var åben under tanken og lygtehuset var af plastik som gik ud i et med styret.

I 1966 bliver tanken større og i 1967 lukkes hullet under tanken og plast lygtehuset forsvinder, i årene op til 1972 er der ikke mange ændringer, dog kommer der i 1972 en model_ i orange med luftkølet cylinder.

I 1972 lanceres en lille Kreidler Mofa knallert i stil med Puch Maxi. Denne knallert blev aldrig den store succes.

I 1973 kommer så en ny model med betegnelsen Kreidler Florett RS Grand Prix. Denne model ligner kun med få ændringer motorcykelmodellen. Den har fået luftkølet stor cylinder, store kraftige nav, stor udstødning og forkromet tank.

I 1977 kommer der igen en model med betegnelsen Kreidler RMC Elektronik i metalsølv og rnetalgrøn og nyt lettere stel men med samme motor, lettere skærme i rustfri stål og omdrejningstæller, og super elektronik med skivebremse foran.

Med den nye knallertlov 1/10 1979 er der slut med de “store” knallerter og begrebet anderøv bliver almindeligt for knallertens korte sæde på kun 40 cm. Der må max. være 2 gear og en motor med en ydeevne på højst 3 HK og en egenvægt på 60 kg.

Kreidler-Florett introducerede derfor i 1980 en ny model med betegnelsen Kreidler Super Star, som overholdt de nye krav om 2 gear lille ydeevne og egenvægt på 60 kg, og med denne model havde Kreidler mistet sin kvalitet og særpræg. Kreidler lukkede i 1982 angiveligt på grund af manglende salg af reservedele, da kvaliteten var så høj?

Der kunne skrives meget mere om denne fantastiske knallert uddrag af de mange nyhedsbreve fra den Danske importør J. A. Hansen i Holbæk, om den tekniske opbygning, fejlfinding og ikke mindst de mange gode historier om vores oplevelser med Kreidler-Florett.