Den første Derby knallert

scannercloud-host-dk_20160919_160744scannercloud-host-dk_20161109_104732                                                                               derby-speed-kopi-1

 

Willy Johannsen var hele tiden i front og der var ikke langt fra ide til virkelighed, heller ikke
da han 1950 ved et tilfælde traf fabrikant Enevold Hansen fra Snoghøj, som havde konstrueret en lille motor til montering på cykler. Over en god middag blev der handlet, og Willy Johannsen var klar til at sætte en produktion i gang, som en af de allerførste i Danmark.

Selve produktionen af motoren blev indledt i Juli 1951 under meget beskedne forhold på Derby svejseriet som lå i en barak på Dollerupvej 11 i Århus. Willy Johannsen indgik et samarbejde med 8 andre virksomheder som faste underleverandører. Speed kom motoren til at hedde, og det var helt naturligt pga. af sine 8000 omd. i minuttet, og med en fart tæt på de 60 km./tim. Der blev indrettet samlefabrik på Dollerupvej 11 i Århus, hvor Derby nogle år i forvejen havde flyttet svejseriet til. Her skulle alle delene samles og den færdige motor afprøves. Selve cylinderen blev støbt hos Jernstøberiet Dania, Århus Metalstøberi støbte de to dele til krumtaphuset samt ophænget til motor tank og topstykket. Efter støbningen blev disse vidererforarbejdet hos Valdemars Jensens Maskinfabrik. Brødrerne Rasmussens lille maskinfabrik fremstillede krumtappen, plejlstang, søle, samt stempler og stempelringe. Benzintanken og udstødningsrøret blev fremstillet hos Blikkenslagermester Hansen, Skovvejen. Ophængningsanordningen samt til og frakoblings stangen blev fremstillet af Maskinfabrikken Janus A. Lind. Tanken blev malet af malermester Willemoes

Forkromningen som omfattede frakoblingsstangen og udstødningen blev udført af Engelsk Forniklings Anstalt. Alle firmaerne beliggende i Århus. Man købte en Fransk Zenit karburator og selve svinghjulsmagnet blev en Norris fra England. Motoren kom til at bestå af 88 dele udover de små dele i karburator og svinghjulsmagnet.
Rundt om i landet blev der fundet forhandlere, som var villige til på forhånd at aftage et vis antal Speedmotorer og et Speed reservedelslager. Jysk Cykellager i Århus var en af disse forhandlere. Netop Jysk Cykellager byggede Speedmotorerne på cykelstel, så de var lige til at køre på. En af de første Speed, som de solgte, var på et damestel, og blev leveret til politibetjent Viggo Hansen fra det nordlige Århus, som på grund af problemer med benene, erhvervet i Tysk koncentrationslejr under krigen, havde svært ved at cykle til sin havekoloni i den modsatte ende af Århus Han fik desværre ikke meget glæde af den ,da han døde få år efter. Speeden blev sat hen tørt og godt og i dag er i gode hænder hos en samler.
Der var på forhånd sat store forventninger til den lille motor, særlig til Argentina som havde bestilt 1000 stk. til omgående levering og senere yderligere 4000 stk. Desuden havde hjemmemarked bestilt 2000 stk. Sådan skulle det ikke gå, og det nok på grund af, at den kom for sent på det Danske marked, i forhold til andre motorer til montering på en almindelig cykler. Især Diesella og BFC. Der kom dog 1000 stk. af sted til Argentina, men ikke flere. Der blev kun solgt små 700 stykker i Danmark. Motoren viste sig ellers at være god og stabil, dog med en enkelt fejl, nemlig den pladetank som de første modeller blev leveret med, den blev utæt, og man fik hurtigt ændret den til en støbt aluminiumstank, som blev støbt samme sted som krumtaphuset. En anden grund til det begrænsede antal Speed var, at Willy Johannsen så, som en af de første i Danmark, at en motor på bagagebærer og på en almindelig cykel, kunne laves mere smart, så allerede under arbejdet med at producerer Speeden, var en folkeknallert på tegnebordet.